6 november 2020

Motivatie : hoe gemotiveerd ben ik?

We zoeken allemaal wel eens excuses om niet te hoeven gaan hardlopen of andere fysieke activiteiten te doen. Soms zijn we gewoon even onze motivatie kwijt en vinden we het moeilijk om deze weer terug te vinden.

Er zijn op internet veel tips te vinden als het gaat om motivatie. Veel van deze tips zullen voor de korte termijn helpen:

  • Ren/wandel verschillende routes
  • Schaf een nieuw ren/wandel outfit aan
  • Maak een schema die dient als stok achter de deur
  • Etc…

Maar motivatie is nodig voor de lange termijn. Motivatie is onmisbaar wanneer je iets wilt volhouden. Het is dan ook niet vreemd dat er door de jaren heen verschillende theorieën ontwikkeld zijn over dit onderwerp. Één van deze theoriën is de Self Determination Theory (SDT) ontwikkeld door Deci en Ryan. Vertaald naar het Nederlands is dit de Zelf Determinatie Theorie (ZDT). Dit is de meest gebruikte theorie als het gaat om motivatie. Wij zullen jullie uitleg geven van deze theorie.

De theorie maakt onderscheid tussen extrinsieke motivatie en intrinsieke motivatie. Het onderzoekt de redenen van de keuzes die mensen maken vanuit zichzelf. Bij extrinsieke motivatie zorgen externe prikkers er voor dat men gemotiveerd raakt. Vaak is het moment van de dag of het soort activiteit belangrijk. Vandaar dat bij extrinsieke motivatie zichtbaar is dat er niet één staat van zijn is, maar er verschillende type extrinsieke motivatie zijn. Intrinsieke motivatie is motivatie die van binnenuit komt. Je beweegt enkel en alleen vanuit persoonlijke voldoening en plezier. Eigenlijk is motivatie dus een soort schaal die loopt van amotivatie naar volledige intrinsieke motivatie.

Een belangrijk onderscheid in dit schema is de gecontroleerde en de autonome motivatie. Al vanaf de geïdentificeerde zal men minder de druk voelen om te gaan sporten. Men heeft hier veel meer de wel besproken “stok achter de deur” om te gaan sporten.

 

Iedere persoon kan zichzelf dus wel ergens in het bovenstaand schema plaatsen. Hoe verder men zichzelf naar rechts plaatst in het schema, hoe langer men de activiteit vol kan houden. Voor mensen die gemotiveerd willen blijven voor de langere termijn is het belangrijk opzoek te gaan naar iets wat bij jou past. Houd je bijvoorbeeld helemaal niet van hardlopen, dan weet je bij voorbaat al dat het volhouden hiervan op de lange termijn, een enorme uitdaging zal zijn.