13 augustus 2020

De voorbereiding op “Met Sportservice Roermond Europa rond”

In de komende weken zullen we artikels publiceren die jullie (op weg) helpen bij het hardlopen/wandelen. We moeten tenslotte wel ons einddoel halen: Met Sportservice Roermond, Europa rond! In dit eerste artikel gaan we in op de voorbereiding.

Wat heb je nodig? Om te beginnen heb je een gezonde dosis energie nodig! Het moet vanuit je intrinsieke motivatie komen om te gaan rennen of wandelen. Naast deze dosis energie is het belangrijk dat je jezelf voorziet van de juiste materialen. Of je nu een beginner bent of dat je jezelf al wekelijks in het zweet werkt, voor beiden is een goede uitrusting van belang.

 

Hardlopen

Je kunt al snel starten met hardlopen omdat je hier relatief weinig spullen voor nodig hebt. Om blessures te voorkomen en om prestaties te verbeteren is een goede basis van materialen van belang. Wij helpen je graag op weg!

 

Schoeisel: Het áller belangrijkst bij het rennen is het dragen van het juiste schoeisel. Tijdens het hardlopen moeten je knieën namelijk behoorlijke klappen opvangen. Goede schoenen kunnen de schokkende beweging opvangen en kunnen de kniegewrichten een grote belasting besparen.

Het is niet zo dat je daarvoor persé dure schoenen moet hebben. Loop eens binnen bij een sportwinkel en laat je adviseren. In sommige winkels kun je ook een scan doen. Aan de hand van deze scan kan het zijn dat je in bepaalde delen van de voet wat extra ondersteuning nodig hebt.

Sokken: Voorkom blaren en zweetvoeten en kies voor een paar goede sportsokken. Een goede sportsok is naadloos en is gemaakt van katoen, acryl, nylon of coolmax. Zij laten het zweet namelijk verdampen. Naast een paar goede schoenen aan je voeten is dus ook de sok van uiterst belang.

Kleding: Ben je een beginner? Dan zal je zeker even moeten aftasten wat je prettig vindt tijdens het hardlopen. Je zult merken dat je lichaam al snel opwarmt tijdens het lopen, wat maakt dat de kans groot is dat je je in het begin te dik aan zal kleden.

Je gaat al snel opzoek naar een outfit dat bij jou past. De één rent liever in een lange broek, de ander in een kort broekje. Voel jij je prettiger bij een lange broek? Dan kun je dit het beste doen in een tight, die sluit fijn aan om je benen. Bij een korte broek kan het zijn dat je benen langs elkaar schuren, met name vrouwen hebben daar wel eens last van. Kies dan voor een korte broek met een tight er onder (deze zitten er vaak al aan vast) of om alleen met een korte tight te rennen.

Hardloopshirtjes worden meestal gemaakt van polyester. Dit is een speciaal materiaal dat ademt en droogt veel sneller dan bijvoorbeeld katoen. Polyester is ook elastischer, wat nodig is tijdens het bewegen. Er zijn verschillende hardloopshirts, zo kun je voor alle weersomstandigheden het juiste shirt kiezen.

Sportbeha: Naast de juiste kleding en het juiste schoeisel komt daar voor vrouwen nog bij het dragen van de juiste sport bh. Dit is naast het aanschaffen van het juiste schoeisel net zo belangrijk, al dan niet belangrijker voor een vrouw. Of je nou kleine of grote borsten hebt. Het dragen van geen sport bh kan op de langere termijn namelijk zorgen voor hangborsten en het kan kneuzingen in de borst veroorzaken. Tijdens een flinke workout komt er een flinke druk op je borsten te staan. Hoe groter de borst, hoe meer schade aan je huidstructuur.

 

Wandelen

Net als bij het rennen, heb je ook bij het wandelen eigenlijk niet zoveel nodig. Je kunt al snel van start gaan. Toch moet je je er van bewust zijn, dat als je een lange afstand gaat wandelen, de juiste materialen van belang zijn.

 

Schoeisel: Net als bij hardlopen, is ook bij het wandelen het schoeisel het aller belangrijkst. Er bestaat een ABC-indeling van wandelschoenen. Ga je gewoon lekker een stuk wandelen kies dan voor type A. Deze schoen wordt over het algemeen het meest gebruikt voor vlak terrein. Wil je zeker zijn dat je de juiste schoen kiest, ga dan eens naar een speciaalzaak toe. Zij kunnen jou het beste adviseren en je zal bij het passen ook merken welke schoen het beste bij jou past.

Sokken: Net als bij het rennen zijn sokken belangrijk bij het wandelen. Het voorkomt blaren, draagt een steentje bij aan de gehele schokdemping en zorgen voor afvoer van transpiratie.

Kleding: Laagjes. Draag vooral laagjes zodat je een trui uit kunt doen wanneer het te warm wordt. Een synthetisch shirt of een shirt van merinowol zijn de beste basis wanneer je gaat wandelen. Deze shirts zijn licht en ademen. Het enige nadeel van synthetische shirts is dat ze nare geurtjes vast houden.  Behalve dat het materiaal prettig moet zijn, is het natuurlijk ook belangrijk dat een shirt lekker zit en dat je je er goed in voelt.

Sportbeha: Ook bij wandelen kun je prima gebruik maken van een sportbeha. Vooral als je lange afstanden gaat wandelen. Onbewust komt er een druk op de borsten. Onderschat dit bij het wandelen niet!

Er zijn nog veel meer kleding tips om te geven wanneer je gaat rennen en/of gaat wandelen. Zoek maar eens op google, je vindt er oneindig veel tips!

Ga naar de Met Sportservice Europa rond pagina voor meer informatie en inschrijven. >>